معرفی تاریخچه:
موتور جست وجوگر خرید از دروم در سال 1399 شمسی با هدف ارائه ومقایسه شفاف قیمت ها و ایجاد بستر امن معاملات در فضای مجازی توسط تعدادی از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی و یک شرکت پارتنر قدرتمند ماکروسافت راه اندازی شد.
سال 1401 شرکت تجارت الکترونیک سیمین رز (سهامی خاص) برای اداره این سرویس ثبت شد و موتور جستجوگر دروم که متعلق به شرکت تجارت الکترونیک سیمین رز است در راستای ایجاد یک مارکت پلیس قدرتمند در زمینه کارهای مجازتجاری ایران اقدام نمود ؛ برپایه همین امر شرکت اقدام به ایجاد غرفه های متعدد برای فروشندگان خرد وکلان نمود و این فروشندگان توانستند بدون ایجاد زیر ساختار گران قیمت دارای یک سایت معتبر شده وکالاهای خود را درآن به نمایش گذاشته تا مشتریان بتوانند علاوه بر مقایسه قیمت کالا آن را به طور امن خریداری نموده و همزمان با تحویل گرفتن ، پرداخت وجه را به فروشنده تایید نمایند.
فرایند همکاری دروم با فروشگاهها:
- در فرم ثبت نام اطلاعات فروشگاه خود را ثبت کنید.
- حداکثر بعداز ۴۸ ساعت درخواست شما توسط کارشناسان دروم بررسی خواهد شد و در صورت تایید از طریق پیامک به شما اطلاع داده خواهد شد.
- بعداز تایید فروشگاه حساب فروشگاه خود را در پنل دروم شارژ نمایید.
- توسط تیم محتوای دروم برای دستهبندی و ادغام بررسی و تایید میشوند. این فرایند بسته به تعداد محصولات شما میتواند تا یک هفته زمان ببرد.
- دیده شدن کالاهایتان در سایت هیچگونه هزینه ای برای شما ندارد و فقط در زمان فروش طبق تعرفه حق العمل دروم از فروش کسر و90% وجه کالای فروش رفته ظرف 48 ساعت کاری و10% وجه بعد از 7 روز کاری به حساب واریز می شود.
روشهای استفاده از سرویس دروم:
- نصب اپلیکیشن اندروید دروم از کافه بازار
- نصب اپلیکیشن اندروید دروم از مایکت
- نصب اپلیکیشن اندروید دروم از گوگل پلی
- استفاده از نسخه وب دروم (بهینه شده برای موبایل و دسکتاپ)
دروم را بهتر بشناسیم:
دروم یک بازار تخصصی در زمینه لوازم خانگی ، موبایل ولوازم جانبی تبلت و لپتاپ ،فرش ، مبل و لوازم چوبی و اکسسوری های لوکس خانگی است که با ارائه قیمتهای مختلف، کیفیت های مختلف فروشندگان خرد وکلان ریز و درشت را در کنار هم قرارداده تا مصرف کننده بتوان کالای مورد نیاز خود را در این بازار با بهترین قیمت و شرایط خریداری کرده و با خاطری آسوده در زمان تحویل گرفتن کالا رسید کالا تایید و دستور وجه را به فروشنده صادر نماید.با دروم هدیه بفرست و سوپرایز کن:
سفارش دهنده می تواند کالا مورد درخواست خود را بعد از خرید به آدرس دلخواه در ساعت دلخواه با بسته بندی دلخواه ارسال نماید.در دروم:
- از استکان نعلبکی و کفگیر ملاقه بگیر تا ساید بای ساید هست
- از قاب گوشی و روکش سیم بگیر تا گوشی های لاکچری هست
- از قالیچه و تابلوفرش ماشینی بگیر تافرش های بزرگ هست
- از میز ناهار خوری گرفته تا مبل راحتی و استیل هست
- اکسسوری لوکس هم بخوای هست
احراز هویت:
در موارد خاص لازم می شود که اطلاعات هویتی و سایر مجوزها
نظیر تصویر کارت ملی، فیلم از صاحب فروشگاه، مستندات احراز آدرس و سایر مستندات و مجوزهای مرتبط با فعالیت فروشگاه مذکور،
توسط دروم اخذ شود. این موارد نیز صرفاً در شرایط خاص و برای جلوگیری از کلاهبرداری و جرایم فضای مجازی و نیز فراهم
آوردن اطلاعات لازم جهت همکاری با نهادهای قانونی و امنیتی از جمله پلیس محترم فتا درخواست خواهد شد و
هیچ استفاده دیگری در دروم نخواهد داشت. در این موارد نیز فروشگاه موظف است با دروم همکاری نموده
و اطلاعات درخواستی را در اسرع وقت ارسال نماید، در غیر اینصورت دروم می تواند به همکاری خود با
فروشگاه مذکور به دلیل عدم احراز هویت (قابل مشاهده توسط کاربران در پروفایل فروشگاه) خاتمه دهد.
التزام فروشگاه به قوانین تجارت الکترونیک:
کلیه فروشگاهها در دروم ملزم به رعایت قوانین تجارت الکترونیک هستند. در صورتی که گزارش عدم رعایت قانون تجارت الکترونیک از سوی کاربران گزارش شود و صحت این ادعا برای کارشناسان دروم محرز شود، فروشگاه تا زمان ایفای تعهد به قانون تجارت الکترونیک و تعهد به تکرار نشدن دوباره این رفتار، از ادامه فعالیت در دروم محروم خواهد شد. لازم به تاکید هست که قانون تجارت الکترونیک مقدم بر قوانین خود فروشگاه هست و فروشگاهی نمیتواند در قوانین خود، موردی مغایر با قانون تجارت الکترونیک منظور کند.ساختار فنی مناسب برای همکاری با دروم:
برای دریافت درست قیمت و موجودی محصولات دارای گزینه های مختلف فروش، لطفا از گزینه های پیش فرض استفاده بفرمایید تا مشخصات محصول بدرستی توسط ربات های دروم خوانده شوند. هم چنین نیاز است این اطلاعت در صفحه محصول حتی با غیرفعال بودن javascript در دسترس باشند. در صورت نداشتن این امکان و یا نیاز به توضیح بیشتر، می توانید از پنل پشتیبانی (و یا درصورت عدم دسترسی به پنل پشتیبانی، با ارسال پیام به تلگرام دروم) راهنمایی های لازم را دریافت کنید.عدم هدایت کاربر به سایر فروشگاه ها:
فروشگاه تنها می تواند موجودی کالای خود را در سایت بار گذاری کند و هدایت مشتری به سایت دیگر ممنوع است. درصورت مشاهده چنین موردی نام شما تایید نمی شود و اگر هم تایید شده باشد به محض کشف فروشگاه یا سایت شما مسدود می شود.محصولاتی که نمایش آنها در دروم ممنوع است:
- انواع دخانیات مثل سیگار و تنباکو
- مشروبات الکلی
- آنتی ویروس eset
- اسپری های wd-40
- محصولاتی با برندهای الیکس، دایلکس و لدورا
- محصولاتی که مغایر با قوانین جمهوری اسلامی باشد.
شناسه کالا:
طبق بند ذ ماده ۱ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، شناسه کالا به این صورت تعریف شده است: کدی چند رقمی که مبتنی بر یک نظام جامع طبقهبندی کالاست و مشخصات ماهوی هر قلم کالا احصاء و در یک سامانه ثبت می شود و به صورت رمزینه ( بارکد ) و یا نظایر آن بر روی کالا نصب یا درج می گردد. به عبارت دیگر شناسه کالا، زبان مشترک تشریح کالا در فرآیند تجاری کشور بالاخص بین سامانههای الکترونیکی از قبیل سامانه جامع تجارت ایران، ثبتارش، پنجره واحد تجارت فرامرزی، بارنامه برخط، جامع انبارها و تدارکات الکترونیکی دولت خواهد بود. واردکنندگان و تولیدکنندگان ملزم شدهاند تا بر اساس آییننامه وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به اخذ و نصب کد شناسه برای کالاهای وارداتی و تولیدی اقدام کنند. مطابق اطلاعیه وزارت صنعت، معدن و تجارت کالاهای گروه های زیر با برند ایرانی و غیر ایرانی میبایست دارای شناسه کالا باشند:- تلویزیون
- مایکروویو/مایکروفر
- یخچال/فریزر
- ماشین لباسشویی
- ماشین ظرفشویی
- جاروبرقی
- و کولر گازی
بروز بودن قیمتها:
فروشگاه های اینترنتی موظف هستند قیمت و موجودی محصولات آن ها در دروم بروز باشد و در صورتی که مغایرتی برای دروم محرز شود، در نوبت اول به فروشگاه بازخورد اولیه داده شده و در دفعات بعد طی بازه های زمانی مشخصی تمامی قیمت های آن فروشگاه به حالت "قیمت نامعتبر" تغییر خواهد کرد. لازم به تذکر است که قیمت کالاها می بایست منطبق با ویژگی های جانبی آنها از جمله رنگ، شرایط ارسال، وضعیت، اصالت و سایر موارد دخیل در قیمت باشد. از اینرو می بایست هر مشخصهای که در قیمت تاثیرگذار است در عنوان و ویژگیهای محصول به صورت شفاف، نمایش داده شود. برای مثال اگر ارسال با تاخیر انجام می شود، این مورد می بایست در همان نگاه اول به اطلاع مشتری رسانده شود.پیش فروش کالا ممنوع است:
پیش فروش کالا در سایت دروم ممنوع است و در صورت انجام این فرایند وجه کالای فروش رفته تا زمان تحویل در حساب دروم مسدود خواهد شد که این امر نمی تواند بیش از 48 ساعت زمان داشته باشد ودر صورت عدم دریافت تایید تحویل و دستور پرداخت وجه از طرف خریدار سایت فروش را باطل تلقی کرده و وجه خریدار عودت می شود و فروشنده نیز 2%مبلغ کل معامله بعلاوه وجه حق العمل جریمه شده در حساب بدهکاری ایشان ثبت می گردد و تا زمان تسویه وجه سایت فروش(غرفه ) ایشان مسدود خواهد شد.نام و دامنه فروشگاه:
نامی که فروشگاه با آن در دروم فعالیت میکند و کاربر در لیست فروشندههای دروم آن را میبیند باید با نامی که در سایت فروشگاه به کاربر نمایش میشود یکسان باشد. برای مثال در صورتی که در سایت خود از نام «ایران آفر» استفاده کردهاید باید در دروم هم همین نام استفاده شود و استفاده از نام دیگر مثل «ایران تخفیف» مجاز نیست. کاربر در صورتی که قصد ثبت پیگیری سفارش فروشگاه در دروم را داشته باشد نام فروشگاه را در لیست فروشگاههای دروم جستجو میکند. بنابراین نباید نام فروشگاه مشابه نام فروشگاهی باشد که قبلا در دروم فعالیت داشته است. در صورت تشابه اسمی دروم میتواند همکاری خود را با فروشگاه خاتمه دهد. باتوجه به سواستفاده از نام دروم توسط برخی فروشگاهها و برای جلوگیری از ایجاد ابهام برای کاربر، نام فروشگاه نمیتواند حاوی کلمه « دروم » باشد. همچنین دامنه فروشگاه نیز نباید حاوی کلمه derom باشد.رعایت عرف، اخلاق و صداقت در محتوا:
محتوای یک فروشگاه از نظر موارد عرفی و اخلاقی نباید نامناسب باشد. همچنین اطلاعات ثبت شده در سایت باید با
اطلاعات کالا کاملا مطابقت کند. در صورتی که اطلاعات درج شده در سایت فروشگاه صداقت و شفافیت
لازم را نداشته باشد، دروم ناچار است به همکاری خود با فروشگاه خاطی خاتمه دهد.
رعایت اخلاق، احترام و صداقت در ارتباطات:
رعایت اخلاق، احترام و صداقت در تمامی روشهای ارتباطی دروم با
فروشگاهها از طرف کارشناسان دروم یک اصل هست. همچنین انتظار داریم فروشگاهها
در ارتباط با کارشناسان دروم این موضوع را رعایت کنند. در صورتی که شما در
ارتباط با کارشناسان دروم موردی خلاف این اصول مشاهده کردید از طریق ایمیل info@derom.ir
گزارش کنید تا توسط واحد مدیریت بررسی شود. همچنین در صورتی که کارشناسان دروم موردی خلاف این اصول را مکررا
از طرف فروشگاهی مشاهده کنند، بعد از بررسی موضوع ناچار به خاتمهی همکاری با فروشگاه هستیم. این اصل شامل
همهی راههای ارتباطی از جمله ارتباطات حضوری، تلفنی، ایمیلی، تلگرامی و پنل پشتیبانی دروم میشود
پیگیری سفارش/شکایت کاربران:
دروم با هدف افزایش رضایت مندی کاربران دروم و کمک به ارتفا سطح کیفی خدمات فروشگاه های همکار رسیدگی به پیگیری سفارشها یا شکایتها را انجام می دهد. از این رو فروشگاه ها ملزم به رسیدگی و پاسخگویی به پیگیری سفارشهای ثبت شده بوده و در صورتی عدم پاسخگویی به آن ها دروم می تواند فروشگاه را غیرفعال کند. غیرفعال کردن یک فروشگاه طبق تصمیم تیم بررسی به شکایت ها، براساس چارچوب های درج شده در قوانین تجارت الکترونیک انجام شده و در مواردی که فروشگاه تخلف حاد، تعداد شکایت های زیاد و سایر موارد تشخیص داده شده توسط تیم پشتیبانی دروم داشته باشد اتفاق می افتد. قابل ذکر است که آمار پیگیری سفارشهای هر فروشگاه و وضعیت رسیدگی به آن، به عنوان سابقه عملکرد فروشگاه به کاربران دروم نمایش داده میشود. همچنین فروشگاه های غیرفعال شده طبق بند درج شده در خاتمه همکاری با دروم ، در صورت عدم کلاهبرداری و اجازه مراجع قانونی ذیربط می توانند مابقی مبلغ شارژ حسابشان را دریافت کنند. لازم به ذکر است که در برخی موارد که فروشگاه مذکور فعالیت پرریسکی داشته باشد و تعداد پیگیری سفارشاتش نشان از پشتیبانی نامناسب فروشگاه باشد، ممکن است ادامه ی همکاری با دروم ، منوط به طی نمودن فرایند رتبه دهی اینماد و یا تعهد محضری گردد.
شکایات متعدد مشتریان از فروشگاه
بررسی شکایات از سمت دروم
دریافت مابقی شارژ حساب
غیرفعال شدن حساب فروشگاه
در موارد زیر فروشگاه ملزم به پاسخ گویی و رفع مشکل یا خسارت مشتری است:
- اطلاعرسانی نکردن شرایط ارسال و زمان ارسال و هزینه ارسال و به طور کلی هر موردی که خریدار قبل از ثبت سفارش باید از آن اطلاع داشته باشد
- ارسال نکردن شماره سفارش و فاکتور دقیق سفارش به ایمیل و شماره همراه کاربر پس از ثبت سفارش در سایت فروشگاه
- امکان پیگیری سفارش برای کاربر از طریق شماره سفارش در وبسایت فروشگاه وجود نداشته باشد
- ارسال دیرتر از زمان اعلام شده در وبسایت فروشنده
- ارسال کالایی به غیر از کالای خریداری شده مطابق فاکتور
- ارسال کالای معیوب
- بستهبندی نامناسب و پرریسک کالا
راه ارتباط اصلی دروم با فروشگاه ها:
کانال اصلی ارتباط دروم با فروشگاه ها از طریق پنل پشتیبانی می باشد و بسته به موقعیت ممکن است مواردی از این طریق
به فروشگاه اطلاع رسانی شود. درصورتی که تیکتی خوانده نشده در این پنل داشته باشید برای
شما پیامک ارسال میشود. درصورتی که مطلبی از طریق این پنل به اطلاع فروشگاه رسیده باشد
اما فروشگاه از آن اظهار بی اطلاعی نماید کلیه عواقب آن بر عهده فروشگاه خواهد بود.
دسترسی و نمایش اطلاعات:
فروشگاههای همکار به دروم اجازه و حق دسترسی به اطلاعات محصولات در سایت خود را میدهند. همچنین دروم حق دارد این اطلاعات را در موتور جستجوی خود به هر شکل به کاربران خود نمایش دهد. این اطلاعات توسط خزشگرها جمعاوری شده و توسط سیستمهای نیمه اتوماتیک ادغام میشوند و به دلیل حجم بالای اطلاعات احتمال خطا وجود دارد. در صورت مشاهدهی خطا فروشگاه میتواند از پنل پشتیبانی به دروم اطلاع دهد تا مشکل برطرف شود. همچنین از طریق «پنل ادغام محصولات» میتوانید درخواست اصلاح اشتباهات را برای دروم ارسال کنید.ممنوعیت اجرای ربات و اسکریپت روی دروم:
اطلاعات محصولات فرشگاهها در دروم برای مقایسه قیمت توسط کاربران استفاده میشود. چون این اطلاعات را فروشگاهها برای رقابت با یکدیگر نیز استفاده میکنند امکان اینکه اینها را در قالب وبسرویس ارائه کنیم نداریم. گاها فروشگاهها با استفاده از اسکریپت و رباتهای برنامهنویسی سعی در استخراج خودکار این اطلاعات از سایت دروم را دارند. باتوجه به تنوع پیچیدگی رباتها نمیتوانیم تضمین کنیم جلوی همه این رباتها گرفته خواهد شد اما مرتبا در حال تلاش برای غیرفعال کردن دسترسی این رباتها هستیم. انتظار ما این است که فروشگاهها برای استخراج خودکار اطلاعات از دروم با استفاده اسکریپتها و رباتهای برنامهنویسی اقدام نکنند. اگر مشخص شود فروشگاهی رباتی برای دروم طراحی کرده است که باعث اختلال دروم شده است، دروم این حق را برای خود محفوظ میداند که هر زمان لازم باشد همکاری خود را با فروشگاه قطع کند و در صورت لزوم برای مطالبه خسارت اقدام کند.تعرفه های حق العمل کاری دروم برای کالا های مختلف
حق العمل دروم | درصد از فروش | |
---|---|---|
انواع کالاهای درشت لوازم خانگی | %0.2 | دو دهم درصد |
انواع کالاهای برقی آشپزخانه | %0.3 | سه دهم درصد |
انواع موبایل | %0.2 | دو دهم درصد |
انواع لوازم جانبی موبایل | %0.5 | پنج دهم درصد |
انواع دکوریجات | %0.5 | پنج دهم درصد |
انواع میز ناهار خوری و مبل | %0.5 | پنج دهم درصد |
انواع فرش | %0.5 | پنج دهم درصد |
مالیات و عوارض:
به کلیه مبالغ حق العمل مبلغ 9% مالیات به ارزش افزوده تعلق می گیرد که بعد از مشخص شدن عدد حق العمل به آن اضافه و از مبلغ فروش کسر می گردد.خاتمه همکاری :
در صورتیکه فروشگاه به هردلیلی از ادامه
همکاری منصرف شود می تواند پس از تسویه حساب با دروم در خواست کتبی خودرا به آدرس ایمیل
info@derom.ir ارسال نماید و غرفه خود را ببندد.